maandag 29 december 2008

Miss Marple, Sherlock Holmes en hun auteurs — een extra lange thrillerdag op BBC 2-television

Ruim zes decennia
Maandag 29 december is door de programma-ontwerpers van BBC Two Television uitverkoren als dag van de spannende film. Tussen 11:05 uur en 05:05 uur in de vroege ochtend van dinsdag 30 december worden zeven films uitgezonden, waarvan één portret, één documentaire en vijf speelfilms. Twee daarvan stammen uit de jaren veertig van de vorige eeuw, de jongste van de films is in 2004 gereedgekomen en heeft Sherlock Holmes als superspeurneus. Uit de periode tussen die extremen qua data worden nog twee speelfilms vertoond: een uit 1971, de andere uit 1991.

Grootmeester
De beide eerste films, die direct achter elkaar worden vertoond — de eerste vanaf 11:05 uur, de tweede, in aansluiting daarop van 12:40 tot 14:20 uur — zijn van de grootmeester van de witte doek-suspense Alfred Hitchcock (1899-1980). Het betreft hier twee ware klassiekers Als eerste Suspicion uit 1941, een USA-productie met Cary Grant (1904-1986), Joan Fontaine (geboren 1917) en Nigel Bruce. In de tweede film — die Hitchcock in 1946 heeft afgeleverd — is de mannelijke protagonist opnieuw Cary Grant, maar nu is zijn tegenspeelster Ingrid Bergmann. Gelet op het jaar, kan dat alleen Notorious zijn: een rolprent die je best eens per jaar op je netvlies verdraagt, vooral als het op het huiskamerscherm is. Claude Rains (1889-1967) en Louis Calhern (1895-1956) spelen eveneens vooraanstaand rollen in dit bewegende beelden-verhaal.

Bedaagde oude dame
De bedaagde oude dame, die in tal van korte verhalen en romans van Agatha Clarissa Miller (1890-1976) — beter bekend onder het pseudoniem Agatha Christie — en die de mensen in boeken lazen en zo zichzelf een beeld konden vormen van wezen en werken van die persoon in het zo rustige plaatsje Saint Mary Mead, kreeg een geheel andere gestalte toen tal van die geschiedenissen werden verfilmd, nu alweer decennia geleden met Margaret Rutherford (1892-1972), incidenteel met andere Engelse en/of Hollywood-actrices, en aan het einde van de vorige eeuw met de Engelse actrice Joan Hickson (1906-1998), de personificatie van het Angelsaksische understatement. Groter contrast dan tussen die beide actrices die de verpersoonlijking van de terughoudende maar vlijmscherp analyserende moesten creëren, is niet denkbaar. De Miss Marple van Margaret Rutherford is als parodie vol comedy caper-elementen misschien nog verteerbaar, als de incarnatie van een weloverwogen optredende, onopvallende dame op leeftijd is ze inmiddels zo ver over the top dat menigeen haar al niet meer op het netvlies verdraagt.
Na de beide Hitchcock-films zendt BBC Two eerst een kort ander huis-, tuin- en keuken-programma uit, gevolgd door een aflevering van de stupide Yanken-serie Murder she wrote, waarin een ooit vooraanstaande filmactrice zich verlaagt tot een in alle opzichten volstrekt onaanvaardbaar, opgeblazen cliché
Maar daarna komt Joan Hickson op het beeldscherm en lost ze als Jane Marple — mede door haar kennis van de poëzie (en met name The Lady of Shalot) van (hof)dichter Alfred Lord Tennyson (1809-1892) — de mysterieuze moord op in They do it with mirrors uit 1991, van Norman Stone.

Geen opmerkingen: