Octave Parango is een man die in de reclamewereld werkt op het in die branche grootste bureau ter wereld, waar hij activiteiten ontwikkelt die ertoe (moeten) leiden dat de consument binnenkort datgene wenst wat hij heeft uitgedacht.
Zoals dat niet zelden gaat — en zeker in de sfeer van reclamebureaus en de daaraan gekoppelde industrie — zijn er drie elementen die hem letterlijk en figuurlijk overeind houden: de bijna klassieke trits cocaïne, vrouwen en geld — niet direct noodzakelijkerwijs in die volgorde — maar dat overvalt hem als hij een campagne voor een merk yoghurt moet verzinnen. Dan gebeurt het dat hij door het lint gaat en aan een baanbrekende, ontmaskerende roman over de kwalijke elemementen van de reclamewereld gaat schrijven.
Dat is de inhoud van de Franse roman uit 2000, 99 Francs, geschreven door Frédéric Beigbeder, in de Nederlandse vertaling van Hans van Cuijlenborg, verschenen bij uitgeverij De Geus, een jaar nadat de oorspronkelijke editie in Frankrijk was uitgekomen.
Verfilming
In 2007 heeft de Franse regisseur Jan Kounen — van oorsprong Nederlander, geboren te Utrecht in 1964 — het boek verfilmd met Jean Dujardin (geb. 1972), Jocelyn Quivrin (1979-2009), Vahina Giocante (geb. 1981) en Patrick Mille (geb. 1970).
Jocelyn Quivrin. Foto: Parijs februari 2008 |
Arte-televisie presenteert deze komedie als rolprent op maandag 22 november, tussen 21:40 uur en 23:20 uur. Daarna volgende de twee komende weken nog drie herhalingen: de eerste op dinsdag 23 november om 03:00 uur in de nacht, vervolgens op maandag 6 december, eveneens om 03:00 uur in de nacht, en ten slotte op vrijdag 10 december, eveneens gedurende de nacht, vanaf 00:50 uur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten